Yhtiöiden lähestyessä minua lukuisia kertoja aletaan laulamaan kuinka kaikkea tehdään ja kuinka tapaamisella sitten kerrotaan ratkaisut liiketoiminnan ongelmiin.
Usein kysyttyäni mikä teidät erottaa kilpailijoistanne saan vastaukseksi nämä yleisimmät: Olemme laadukas kumppani, teemme asiakaskohtaisesti yhteistyötä, sitoudumme yhteistyöhön ja olemme vastuullisia
Nämä ovat niin sanottuja yleisiä lupauksia joihin lähtökohtaisesti jokaisen pitäisi pyrkiä. Kuitenkaan nämä lupaukset eivät saa minua pukemaan vaatekaapista ostohousuja jalkaan. Jokaisella organisaatiolla on kulma ja erottavuustekijä jota oikein sovellettuna pystytään luomaan maksimaalista lisäarvoa asiakkaan tilanteeseen.
Vastaukset eivät välttämättä ole aina ilmiselvänä edessä ja maailmantilanteen jatkuvan muutoksen takia oman potentiaalin ymmärrys ei ole kirkkaana mielessä.
Pyri kuitenkin aina miettimään lähestyttäessäsi asiakasta miksi juuri sinä olet oikea henkilö keskustelemaan tilanteesta. Miten sinä erottaudut massasta ja millaisilla toimintamalleilla? Millaista lisäarvoa pystyt tuottamaan jotta yhteistyö on jatkuva malli sekä luo sinulle lisää erottavuustekijöitä jotka pystytään korreloimaan pitkällä aikavälillä uudeksi asiakaspotentiaaliksi.
Aleksi Rintala